En klart stærkere vækst end ventet i Demants detailforretning holdt størrelsen på en ellers samlet skuffelse lidt nede i tredje kvartal, der dog alligevel er til den svage side, hvis man spørger hos Sydbank og senioranalytiker Søren Løntoft Hansen.
Og det skyldtes blandt andet en større end ventet negativ effekt af Demants strategiske beslutning om positionering af produkter i USA, der har givet klare tab af markedsandele inden for forsikringsstøttede høreapparater – såkaldt managed care.
Selskabet har tidligere i år valgt en klarere opdeling af produktkategorierne i de forskellige salgskanaler i USA, hvilket betyder, at de absolutte topprodukter primært tilbydes de uafhængige audiologer, hvor priserne er højere, mens der anvendes sekundære brands i blandt andet managed care.
Men også et svært marked og hård konkurrence trækker ned, advarer Demant i mandagens sene periodemeddelelse for tredje kvartal.
– Detailforretningen er helt klart lyspunktet i regnskabet. Den leverer en organisk vækst på 7 pct., som er bedre end ventet. Det ser ud til, at Demant stadig er i stand til at vokse både i USA, men også geografisk bredt funderet på store og mellemstore markeder, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire.
– Det bliver så mere end trukket ned af grossistsalget, der har en negativ vækst på 1 pct. Den her strategiske beslutning om positionering i USA har medført et tab af markedsandele inden for managed care, der er væsentligt større, end både jeg og markedet havde ventet, fortsætter han.
KONKURRENCE OG SVÆR SAMMENLIGNING TRÆKKER NED
Den negative vækst på 1 pct. i engrosforretningen skal ses mod et konsensusestimat på plus 0,9 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Demant selv inden regnskabet.
– Det er også et svært sammenligningsgrundlag efter en vækst på 25 pct. i engrosforretningen i tredje kvartal sidste år, men også øget konkurrence og så den her beslutning inden for managed care trækker ned, siger Søren Løntoft Hansen.
Han peger desuden på en overraskende svag udvikling i forretningen for diagnostiske instrumenter, der leverede en negativ organisk vækst på 4 pct. mod konsensus om plus 2,4 pct.
– Det er også klart svagere end ventet. Det er trukket ned af protektionisme i Kina, men også svagere salg end ventet i porteføljen af balanceprodukter, siger Søren Løntoft Hansen.
Diagnostics leverede også skuffende i andet kvartal, men dengang var meldingen fra Demant, at man formentlig ville se en bedring i andet halvår.
MELDINGER OM INDTJENING HELLER IKKE OPLØFTENDE
I periodemeddelelserne for første og tredje kvartal sætter Demant ikke tal på indtjeningen, men de verbale meldinger i mandagens meddelelse peger på en umiddelbar skuffelse i tredje kvartal.
Det betyder formentlig også, at Demant styrer mod et helårsresultat i bunden af de fastholdte forventninger, som lyder på en organisk vækst på 2-4 pct. og et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 4300-4600 mio. kr.
– Meldingerne omkring indtjeningen er heller ikke super opløftende. Efter min vurdering ser man nok ikke en markant bedring hverken i Kina eller i managed care i resten af året, så det kunne indikere, at Demant har sat sejl mod den lavere ende af prognoseintervallet, siger Søren Løntoft Hansen.
– Som jeg tolker periodemeddelelsen her, er det mere sandsynligt, at Demant lander i den nedre halvdel end i den øvre, uddyber han.
Senioranalytikeren venter, at Demant-aktien på baggrund af regnskabet vil underpræstere det generelle marked i tirsdagens handel på fondsbørsen i København.
.\˙ MarketWire