De fleste aktive tradere kender de mest gængse tommelfingerregler for, hvornår man skal købe og sælge sine aktier i forhold til årets gang. De gængse reglere lyder blandt andet således:
TALEMÅDE | BETYDNING |
---|---|
Oktober-effekten | Aktierne falder i oktober |
December-selloff | Aktierne falder i december |
Santa Claus rally | Aktierne vil stige kraftigt mellem jul og nytår |
Januar-effekten | Aktierne stiger i januar |
Sell in May then go away | Aktierne vil falde fra maj og nogle måneder frem |
Turn-of-the-month-effekten | Aktierne stiger ved indgangen til hver ny måned |
De mange teorier er som regel bakket op af en forklaring. Når det for eksempel gælder Turn-of-the-month-effekten, så forklares det med, at millioner af mennesker netop får udbetalt løn i slutningen/begyndelsen af hver måned. Mange af disse penge bliver brugt til aktiekøb, og den samlede effekt kan presse priserne i vejret ved månedsskift.
Effekten er faktisk blev påvist af Frank Russell Company, der har studeret det amerikanske S&P indeks over en periode på 65 år. Deres studier viser, at amerikanske large cap-aktier ret konsistent har givet højere afkast ved månedsskift, i hvert fald fra 1928 og frem til 1993, hvor deres studie sluttede.
|
Hvad angår oktober-effekten, så forklarer man den effekt med en psykologisk mekanisme. Teorien går ud på, at aktiemarkedet stadig er skræmt af historiske sammenbrud i markedet i netop oktober. Det gælder for eksempel i oktober 1929, der var begyndelsen på den store depression. Men også ”Black Monday”, der indtraf den 19. oktober 1987 og sendte Dow Jones ned med over 22%.
Fup og fakta
Hos daytrader.dk har vi kigget dybt i gamle såvel som nye undersøgelser, der har zoomet ind på hver enkel talemåde/regel. Er der overhovedet noget om snakken? Kan man helt grundlæggende tale om gode og dårlige måneder på aktiemarkedet?
Teorien om Oktober-effekten falder hurtigt fra hinanden, når den møder realiteten. I en artikel offentliggjort i CNBC i 2007 tilbagevises den fuldstændig. Finansportalen har ladet et analysebureau foretage en test af måneden, og ud af 90 oktober-måneder viste kun 38,9% et negativt afkast. Resten var positive. Samme skæbne rammer December selloff-teorien. Her fastslår flere undersøgelser ligefrem det stik modsatte, nemlig, at december er en af de bedste måneder for aktierne overhovedet. Den positive december slår dermed hul i myten om januar-effekten, for i de fleste undersøgelser viser det sig, at december oftest er bedre januar. Man kan derfor ikke tale om en særskilt januar-effekt.
Få gratis børstips i din inbox og få del i den høje hitrate. Skriv dig op |
Til gengæld lader det til, at man godt kan sige noget samlet om vintermåneder: De er nemlig som regel gode. Baseret på 67 års studier foretaget af The Stock Trader’s Almanac, viser det sig, at fem af årets måneder er signifikant mere positive end resten. Disse fem måneder er november, december, januar, marts og april. Dette understøtter dem gamle talemåd ”Sell in May then go away” antyder.
Eftersom det sjældent giver mening at sælge sine langsigtede aktier i en enkelt måned, for dernæst at købe dem igen, kan man roligt lægge februar til listen. Dermed kan man tale om vinterstrategi og en sommerstrategi.
Ifølge The Stock Trader’s Almanac vil en vinterstrategi, hvor man køber Dow Jones-indekset i november og sælger igen i maj, have givet et fantastisk afkast i mange år tilbage. Ud af 62 år ville man have tjent penge i 48 år, og kun tabt i 14 år. Hvis man havde gjort det stik modsatte – altså købt i maj og solgt i november, havde man tabt i 25 år, og vundet i 37 år.
Fjerner man de ælste data og nøjes med at kigge på de seneste 24 år, vil 10.000 USD ifølge The Stock Trader’s Almanac være vokset til 585.000 USD med vinter-strategien, hvorimod pengene kun var blevet til 10.500 USD, hvis man havde handlet modsat.
Når man er i gang med at kigge på gode tidsrum for aktiehandel, er det faktisk muligt at zoome endnu mere ind. Det har man gjort hos Journal of Economics and Finance, der har ledt efter den mest profitable dag i ugen. Her har man kigget 25 år tilbage i tiden i S&P og undersøgt 6450 handelsdage. Undersøgelsen viser, at onsdag alt i alt er den mest profitable dag. Det gælder dog ikke, når man er inde i et stærkt bull eller bear-markedet. Her er det den sidste og den første dag i ugen, der er bedst, således, at fredag er bedst i et bull-market, og mandag er bedst i et bear-market.
|
Konklusion
Man skal altid passe på med at udnævne en særlig ”god tid” på aktiemarkedet, fordi afkastet altid svinger i forhold til den grundlæggende økonomi. Hvis januar har været en god måned 5 år i træk, er der altid en risiko for, at januar netop i år bliver elendig. Alligevel kan man godt sige noget generelt om fortiden.
Her gælder følgende:
Onsdag er generelt den bedste dag i ugen målt i S&P.
November, december, januar, marts og april har generelt været gode måneder i Dow Jones. Det kan danne grundlaget for en strategi, hvor man køber op i november og sælger det hele igen i maj.