Verden er blevet mere usikker over det seneste år, og samtidig er der en stigende tendens til nationalisme og protektionisme.
Det er blandt de store udfordringer, som rederiet A.P. Møller-Mærsk skal navigere i, lyder det fra bestyrelsesformand Robert Mærsk Uggla i forbindelse med rederiets generalforsamling, der afholdes digitalt.
– Vi ser en forværret sikkerhedssituation flere steder i verden efter to årtier med relativt fred, siger Robert Mærsk Uggla, der fremhæver angreb på kommercielle skibe.
– Houthi-bevægelsens angreb i Bab el-Mandeb-strædet har tvunget en betydelig andel af kommercielle skibe til at undgå Suez-kanalen og sejle uden om Afrika, siger han videre.
Det betyder, at selv om kapaciteten globalt er vokset mere end 10 pct., så er kapaciteten fortsat stram, fordi den længere sejlrute optager skibene i længere tid.
Senest har USA gennemført angreb på Yemen og Houthi-bevælgesen over weekenden i et forsøg på at sætte en stopper for flere angreb på skibe i Det Røde Hav. Houthi-bevægelsen har omvendt reageret ved at varsle nye angreb på amerikanske skibe.
Og det har givet anledning til spørgsmål fra Mikael Bak, der direktør i Dansk Aktionærforening, som repræsenterer mere end 16.000 private investorer.
Han bemærker, at de internationale politiske uroligheder allerede ved årsskiftet blev vurderet til at være tæt på den højeste risiko. Herefter er der sket meget, og derfor efterlyser han svar på, om risici er øget eller uændret siden da.
– Geopolitiske faktorer er blevet stadig vigtigere, og den nuværende situation afspejler fortsat de tendenser, som vi nøje har fulgt de seneste år. Vi vil fortsat følge udviklingen nøje, men indtil videre er vores risikovurdering af situationen uændret, siger Vincent Clerc, topchef hos Mærsk, på generalforsamlingen.
Angrebene fra Houthi-bevægelsen begyndte for alvor mod afslutningen af 2023 og blev indledt som støtte til palæstinenserne i konflikten med Israel.
Som konsekvens har flere af de største rederier siden undladt at sejle gennem Det Røde Hav, særligt Bab el-Mandeb-strædet, og i stedet sejlet uden om Afrika på sejladser mellem Asien og Europa.
I begyndelsen af februar lød det fra Mærsk, at man ikke så tegn på deeskalering af situationen, og at det vil kræve et omfattende arbejde at ændre ruteplaner.
Hertil kommer stigende udfordringer fra de enkelte landes politik, som er begyndelsen på en fortsat eskalerende handelskonflikt.
– Vi ser konsekvenserne af nationalisme og protektionisme, siger Robert Mærsk Uggla.
.\˙ MarketWire
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER